onsdag den 2. oktober 2013

uge 39: BERLIN

I uge 39 drog holdet af sted mod det spektakulære Berlin. Programmet så således ud:

Tirsdag: Besøg på DSG Gemeinschaftschule 

Mål: At opleve en international skole i Berlin, samt arbejde med børnene i deres projektuge omhandlende "Pangæa". Jeg selv deltog i arbejdet med store malerier med børn i 5-6-7 klasse. Opgaven her bestod bl.a. i at arbejde med form og farve:



Onsdag: Gemälde galleri 

Mål: Besøget på Gemälde Galleriet bestod bl.a. i en museumsopgave, der tog udgangspunkt i nøddeknækker-artiklen (de forskellige metoder at analysere et kunstværk på)
Opgaven stod overordnet i at udvælge et kunstværk, som så skulle analyseres ud fra én udvalgt metode fra artiklen.
Min makker Pernille Krog og Jeg valgte nedenstående maleri, hvor vi arbejdede ud fra sætningsmetoden, der lægger op til samtale MED maleriet.

 

Torsdag: Hamburger Bahnhof

Mål: På Hamburger Bahnhof blev vi stillet samme museumspædagogiske opgave som hos Gemälde Galleri. Min makker og jeg valgte at arbejde ud fra mindmap-metoden med det valgte værk "What if the phone rings", der er en figur lavet af stearin, som stille og roligt smelter ned på gulvet - Måske en illustrering af tiden der går - hvem ved? På galleriet så vi også en separatudstilling med værker af Hilma Af Klint.


Torsdag eftermiddag: Jødiske museum

Mål: På det jødiske museum blev vi endnu engang stillet den museumpædagogiske opgave. Min makker og jeg valgte et værk af en fange i koncentrationslejr, der illustrerede den hårde hverdag i lejren gennem tegninger, som han samlede til en bog til sin søn, på hans fødselsdag. På museet var værket installeret som slideshow med billeder fra bogen. Værket var ét ud af mange andre på en separatudstilling af denne kunstner.
På museet var der også mange andre stærke indtryk - bl.a. Holocaust Tower, rekonstruktion af Holocaust monumenterne samt en masse mørke montre, hvori der lå diverse personlige genstande så som breve, billeder og lign. stammende fra den tragiske tid.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar